Werkvormen

Laat je kind weer stralen

Piekergedrag.

Maakt je kind zich vaak zorgen over zaken die zij/hij moeilijk vindt?

Zegt je kind, dat zijn/haar hoofd zo vol zit?

Komt je kind moeilijk in slaap?

Piekeren komt veel voor bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Logisch, ze hebben veel veranderingen te verwerken.

Met denken alleen is niets mis, het leidt vaak tot oplossingen. Alleen als je niet meer de baas bent over je eigen denken, is er wel iets mis.

Er zijn echter verschillende manieren om het piekeren links te laten liggen en als kindercoach kan ik je kind hierbij helpen.

Zo zorgen we er samen voor, dat jouw kind weer onbevangen en onbezorgd kan zijn. 

Theory of Mind training.

Deze training is bedoeld voor kinderen tussen 8 en 12 jaar oud, die problemen hebben met het herkennen van emoties bij zichzelf en bij anderen. Vooral kinderen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis) hebben moeite om zich te verplaatsen in andermans gedachten en gevoelens.           

Door deze training zal jouw kind sociaalvaardiger worden. Kinderen die sociaalvaardiger zijn, ervaren minder problemen. En de problemen die ze ervaren, kunnen ze met anderen delen. Daardoor wordt de draaglast aanzienlijk kleiner en hebben zij meer ruimte om andere problemen het hoofd te bieden.

Bewegend leren.

Spel en beweging zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Spelen en bewegen stimuleren de motorische-, sociaalemotionele- en taalontwikkeling meer dan welke andere activiteit dan ook. Helaas komt in onze huidige maatschappij bewegen en spelen steeds minder vaak voor. Kinderen brengen steeds meer tijd zittend door, zowel op school als thuis. Een trend die versterkt wordt door de (spel)computer, tablet en smartphone. Op verschillende gebieden heeft dit gevolgen. Zo krijgen veel kinderen te maken met overgewicht en daarnaast neemt de fitheid van kinderen af.

Rationeel-Emotieve Therapie (RET)

Door middel van eenvoudige veranderingen in het denken en concrete gedragsoefeningen, kunnen kinderen gedrag, gedachten en gevoelens, waar ze last van hebben, veranderen. Tijdens deze methode besteed ik weinig aandacht aan hoe het probleem is ontstaan, maar ga ik direct op zoek naar perspectieven in denken en doen die prettiger zijn.

Deze methode is minder effectief bij complexe problematiek.

Coaching executieve functies.

Heeft jouw kind concentratieproblemen, begint het niet tijdig aan een taak? Tegenvallende schoolprestaties worden bij veel kinderen veroorzaakt door zwakke executieve functies. Executieve functies zijn de doe-processen in het brein, die ervoor zorgen dat we ons gedrag bewust kunnen sturen. Deze functies zorgen ervoor dat handelingen zoals plannen maken/uitvoeren en aandacht bij het onderwerp houden, worden gestuurd.

Executieve functies helpen het gedrag te reguleren.

Met de juiste coaching kan ik jouw kind helpen om zijn/ haar executieve functies te versterken. Dit doe ik door de juiste vragen te stellen en gerichte opdrachten te geven. Versterking van de executieve functies leidt al snel tot betere schoolprestaties.

Faalangst vs. Zelfvertrouwen.

Faalangst is een veel voorkomende angst onder jongeren en wordt vaak omschreven als "angst dat je niet voldoet aan de verwachtingen, die de omgeving van je heeft".

Faalangst heeft veel te maken met zelfvertrouwen. Door de angst om te falen, kan het zelfvertrouwen sterk afnemen en in sommige gevallen overheerst de faalangst zodanig je leven, dat het zelfs een depressie tot gevolg kan hebben.

Met coaching help ik jouw kind weer vooruit.

Share by: